Veel gestelde vragen

Heeft u vragen over de werking van AIS systemen in het algemeen of over het gebruik van onze producten? Onderstaand treft u een overzicht aan van de meest gestelde vragen.

 

AIS

Wat is AIS precies?

Wat is AIS precies?

AIS staat voor Automatic Identification System en is een internationaal opgesteld protocol ter bevordering van de veiligheid op het water voor zowel beroeps- als pleziervaart. AIS zendt en/of ontvangt signalen via de VHF antenne (van je marifoon). Dit is gestandaardiseerde informatie en is voor alle AIS hetzelfde (muv verschil class A/B). Deze informatie heeft betrekking op het schip: callsign, afmetingen, koers, snelheid, type, enz. enz. Hoewel je er niet op kunt “blindvaren” biedt het veel belangrijke informatie over omringende schepen en er zijn verschillende toepassingen die met behulp van AIS veel waarde toevoegen aan de navigatie en aan de veiligheid.

Er zijn drie categorieën AIS te onderscheiden:

  1. Class A AIS systemen:
    Dit is een AIS voor de beroepsvaart. Vrachtschepen (zeevaart en binnenvaart) maken gebruik van dit type AIS transponder.
  2. Class B AIS systemen:
    Dit is een AIS voor jachten. De klasse B AIS heeft gelijke functionaliteiten als de klasse A, maar is aangepast voor de pleziervaart. Zo zendt dit systeem bijvoorbeeld minder vaak een signaal uit dan een klasse A systeem.
  3. AIS Receivers:
    De AIS Receivers ontvangen alleen informatie van omliggende scheepvaart (zowel klasse A als klasse B ). De ontvangers zijn ideaal als u uw eigen locatie, koers of snelheid niet wenst prijs te geven. De receiver kan ook gebruikt worden in het clubhuis van uw vereniging zodat men bijvoorbeeld wedstrijden perfect kan volgen.

Buiten deze categorieën zijn er al verschillende nieuwe toepassingen voor het systeem bedacht. Te denken valt bijvoorbeeld aan AtoN (Aids to Navigation), dit zijn hulpmiddelen om te navigeren. De AIS toepassing wordt hierbij gekoppeld aan een 'obstakel' op het water, zoals bijvoorbeeld een boei. De verwachting is dat dit systeem op steeds groter schaal zal worden toegepast.

Welke informatie zendt AIS?

Welke informatie zendt AIS?

De informatie die via AIS wordt uitgewisseld valt uiteen in drie onderwerpen:

  1. Statische gegevens, zoals call sign, roepnaam, MMSI-nummer, afmetingen, type schip (bijv cargo, ferry, zeilboot)
  2. Dynamische gegevens (obv GPS), zoals positie, koers, snelheid, bearing, range, rate of turn
  3. Reisgegevens (alleen voor beroepsvaart), zoals bestemming, aantal mensen aan boord, omschrijving lading

Wat is een MMSI nummer?

Wat is een MMSI nummer?

MMSI staat voor Maritime Mobile Service Identity. Het nummer wordt door het Agentschap Telecom officieel toegekend aan een schip, waarmee het identificeerbaar is. De AIS zendt dit nummer altijd met de informatie mee uit, dus mocht je het nog niet hebben, moet je het bij de aanschaf van een AIS zeker aanvragen. Dat kan via www.agentschap-telecom.nl, online met DigiD, of anders vind je daar in ieder geval alle informatie.

Let op dat het MMSI-nummer bij het schip hoort: mocht de AIS meeverhuizen naar een ander schip moet het MMSI nummer ook aangepast worden.

Dit geldt overigens niet voor de receivers; omdat zij geen informatie uitzenden hoeven zij niet voorzien te zijn van een MMSI nummer.

Wat heeft de marifoon met AIS te maken?

Wat heeft de marifoon met AIS te maken?

De AIS zendt uit via marifoonkanalen. Er zijn twee kanalen voor deze informatie gereserveerd: als het ene kanaal de hoeveelheid informatie niet meer aankan, wordt het andere kanaal ingeschakeld. Een AIS met dualband ontvangt/verzendt via beide kanalen, zo weet u dus zeker dat er geen informatie mist. Overigens zijn tegenwoordig alle Class B AIS uitgerust met dualband: bij de receivers is dit onderscheid er nog wel.

Er zijn twee manieren om een marifoonantenne aan te sluiten op de AIS: door middel van een splitter op de bestaande antenne of door middel van een aparte antenne voor de AIS (zie hiervoor ook de productinformatie). De eerste optie heeft als voordeel dat je maar één keer een antenne hoeft te plaatsen en kabels hoeft te trekken, maar het nadeel is dat er mogelijk storing ontstaat als marifoon en AIS gelijktijdig zenden. Overigens is er volop discussie of dit werkelijk merkbaar is. De tweede optie biedt in ieder geval de beste signalen voor beide apparatuur, met als nadeel dat je een tweede antenne moet plaatsen en bijbehorende kabel moet wegwerken. Let er daarbij op dat een tweede antenne buiten het bereik van de eerste moet worden geplaatst, omdat ze elkaar anders kunnen storen. Ze moeten minimaal een meter uit elkaar staan en/of op verschillende hoogtes gemonteerd worden.

Wanneer mag ik AIS gebruiken?

Wanneer mag ik AIS gebruiken?

U mag een AIS ontvanger altijd en overal gebruiken. Doordat een AIS ontvanger alleen AIS informatie ontvangt en niets uitzendt zijn hier geen restricties.

Een AIS transponder (klasse B AIS) kunt u alleen gebruiken indien u, of iemand bij u aan boord, beschikt over een basis certificaat marifonie. Daarnaast bent u verplicht een marifoon aan boord te hebben, zodat u niet alleen zichtbaar, maar ook oproepbaar bent.

Wat zijn de voor- en nadelen van de AIS?

Wat zijn de voor- en nadelen van de AIS?

Voordelen

  • het vergroot de veiligheid
  • je krijgt veel informatie over omliggende schepen, dus geen vraagtekens meer (haal ik het wel/niet, welke koers vaart een schip, hoe kan ik hem het beste oproepen)
  • het bereik is groot: ongeveer 10 nmijl (of meer, afhankelijk van de antenne)
  • AIS kan 'om de hoek' kijken, het systeem heeft geen last van obstakels als dijken, sluizen, landtongen, gebouwen, enz.
  • door de beschikbare informatie kunnen brug- en sluisbedieningen beter gepland worden

Nadelen

  • niet alle schepen zijn er nog mee uitgerust, dus je kunt er niet op blind varen. Iedereen is het erover eens dat de AIS enorm bijdraagt aan de veiligheid op het water, mits het juist wordt gebruikt.
  • alle informatie is openbaar: bijvoorbeeld tijdens een wedstrijd kan dat vervelend zijn. Bepaal daarom per tocht of er nadelige effecten zijn aan het inschakelen van de AIS. Is dat het geval dan biedt de Silent modus uitkomst: zo ontvang je toch alle informatie, maar word je zelf niet gezien.
  • het koppelen met andere apparatuur maakt het wat ingewikkeld. Nog niet alle apparatuur is AIS ready en daarom niet compatible met AIS.

Zijn de producten van Watcheye compatible met mijn apparatuur?

Zijn de producten van Watcheye compatible met mijn apparatuur?

AIS is een internationale standaard. Dat wil zeggen dat de informatie die wordt verzonden gestandaardiseerd is. Het hangt af van het apparaat waar de AIS mee wordt gekoppeld of het werkt: is het AIS compatible? Dat geldt voor alle kaartsystemen, plotters, software, enz. Let erop bij aanschaf dat de mogelijkheid om AIS te koppelen specifiek wordt vermeld: zoniet, dan kun je er vanuit gaan dat het niet compatible is.

Verder is er een onderscheid in het data protocol waarin de datastromen gecodeerd worden. Er zijn twee universele protocollen: NMEA0183 en diens opvolger, NMEA2000. De apparatuur van Watcheye onderschrijft beide protocollen.

Wat zijn timeslots?

Wat zijn timeslots?

De achtergrond achter de versleuting van informatieverzending via de VHF antenne is opgesteld in de TDMA (Time Division Multiple Access). Er zijn twee varianten gemaakt; één voor de beroepsvaart en één voor de pleziervaart.

  • Class A: gebaseerd op SOTDMA (self organised TDMA), 12W. met een default transmit range elke 2 tot 3 seconden. Is de status van een schip ingesteld op 'afgemeerd' of 'voor anker', dan wordt het interval groter.
  • Class B: gebaseerd op CSTDMA (carrier sense TDMA), 2W, default transmit range: elke 30 seconden.

Als de snelheid < 2 knopen, dan wordt de info elke drie minuten verzonden. Is de snelheid hoger, dan elke 30 seconden.

Elke zes minuten wordt er een static report uitgezonden (zowel class A als B).

Installatie

Montage in beperkte ruimte

Montage in beperkte ruimte

De apparatuur kan zowel horizontaal als verticaal gemonteerd worden. Dit hoeft niet in het zicht, zolang de kabels maar lang genoeg zijn om op uw kaartsysteem aan te sluiten.

Let op dat de interne GPS antenne wel signaal moet kunnen krijgen: daarvoor is montage zo dicht mogelijk onder het dek aan te raden. Wij adviseren eerst te testen of de AIS/GPS werkt op de plaats die u in gedachten heeft, alvorens de apparatuur definitief te plaatsen.

Als u AIS en splitter combineert kunt u deze ook tegen elkaar aan monteren om ruimte te besparen.

Waar kan ik de AIS op aansluiten?

Waar kan ik de AIS op aansluiten?

De Watcheye AIS R receiver en de B transponder zijn ingesteld op NMEA0183 en NMEA2000 en kunnen daarmee aangesloten worden op alle apparatuur die één van beiden dataprotocollen ondersteunt en compatible is met AIS.

Verschillende grote merken hebben een eigen dataprotocol, maar leveren daarbij dan wel ook de koppeling om NMEA-data te transformeren naar hun eigen protocol.

Plotter

Oudere plotters zijn niet altijd compatible met AIS, vaak is het wel mogelijk om vernieuwde software te installeren die de plotter dan alsnog geschikt maakt voor AIS weergave. De fabrikant kan u daarover informeren.

Laptop

Er is veel kaartsoftware beschikbaar voor op de laptop, let er bij aanschaf wel op dat deze compatible moet zijn met AIS. Een eenvoudig kaartprogramma wat gratis te downloaden is, is te vinden op http://opencpn.org.

De meegeleverde software werkt op alle versies van Windows en Apple.

Tablet

Er zijn veel navigatie apps beschikbaar in iTunes en Playstore, waarvan een aantal ook AIS targets kunnen weergeven. Let erop dat de meeste apps de AIS informatie van internet halen. Qua navigatie heeft u hier niets aan.

Om een draadloze verbinding tot stand te brengen tussen de AIS en uw tablet kunt u gebruik maken van de Watcheye Wave. Deze module transformeert de AIS data in een wifi-signaal dat wordt opgevangen door de app.

Splitter of extra antenne?

Splitter of extra antenne?

De Watcheye S splitter is uitgebreid getest en het verschil met een separate antenne voor de AIS is verwaarloosbaar. De splitter biedt het gemak om de al gemonteerde VHF antenne van de marifoon ook te gebruiken voor de AIS. Dit scheelt een extra antenne, de montage daarvan en de kabel die getrokken moet worden.

In sommige gevallen adviseren wij toch een separate antenne, namelijk als men verre reizen gaat maken. Hierbij is de extra antenne een extra zekerheid.

Ik wil een seperate antenne, waar moet ik rekening mee houden met de montage?

Ik wil een seperate antenne, waar moet ik rekening mee houden met de montage?

Antennes zenden/ontvangen in een horizontale lijn. Belangrijk is dus om de antennes niet op dezelfde hoogte te monteren. Montage recht boven elkaar is geen enkel probleem.

Ik heb mijn Watcheye B AIS transponder aangesloten, maar ik ben niet zichtbaar op marinetraffic.com (of vergelijkbare sites en apps)

Ik heb mijn Watcheye B AIS transponder aangesloten, maar ik ben niet zichtbaar op marinetraffic.com (of vergelijkbare sites en apps)

Let op dat deze sites niet altijd even nauwkeurig zijn en mogelijk filters toepassen op wat er wordt weergegeven. Onze ervaring is dat als een schip eenmaal beweegt na de AIS installatie, dat het vanaf dat moment zichtbaar is online.

De beste controle of de AIS werkt (naast gebruik van de ProAIS2 software) is om een ander schip op te roepen en te vragen of u zichtbaar bent

Op welke besturingssystemen kan ik de software installeren?

Op welke besturingssystemen kan ik de software installeren?

Op Windows XP, Vista, 7, 8, 10 en MAC

Service

Ik wil het MMSI nummer van mijn Watcheye AIS transponder resetten

Ik wil het MMSI nummer van mijn Watcheye AIS transponder resetten

De watersportwinkels die ons vertegenwoordigen kunnen dit ook voor u doen

U kunt de transponder naar ons opsturen, de kosten bedragen € 24,95

Mijn apparaat werkt niet (goed), wat moet ik doen?

Mijn apparaat werkt niet (goed), wat moet ik doen?

  • Lees hoofdstuk 6 in de gebruiksaanwijzing “probleemoplossing”
  • Sluit het apparaat aan aan ProAIS2 en controleer het tabblad diagnostics op foutmeldingen
  • Vraag uw installateur of verkoper om mee te kijken
  • Neem contact op met Watcheye support; bij voorkeur via support@watcheye.nl en stuurt u indien mogelijk screenshots en een logbestand uit ProAIS2 mee die het probleem verduidelijken

Er is een probleem met de antenne

Er is een probleem met de antenne

Controleer de VSWR waarde in ProAIS2, deze is 1:1 op zijn best, maar alles tot 3:1 is voldoende. Hoger impliceert een fout met de antenne. Dit kan talloze oorzaken hebben, zoals een antenne die niet goed werkt, kabelbreuk, connectoren die niet goed zijn, signaalonderbreking door andere antenne’s of apparatuur, enz.

Ik wil mijn apparaat terugsturen voor reparatie

Ik wil mijn apparaat terugsturen voor reparatie

Op al onze producten zit 2 jaar garantie. Heeft u bovenstaande stappen doorlopen maar is het probleem niet opgelost, dan kunt u het apparaat terugsturen zodat we het kunnen controleren en indien nodig repareren. Als blijkt dat het defect niet binnen de garantie valt dan zult u vooraf geïnformeerd worden over de kosten voor reparatie. Als uw toestel ouder is dan 2 jaar rekenen wij € 150,- om te controleren en een diagnose vast te stellen.

Meldt uw probleem per mail aan support@watcheye.nl onder vermelding van:

  • Datum aan schaf (incl kopie aanschafbewijs)
  • Serienummer
  • Datum installatie
  • Omschrijving installatie (op laptop, plotter, met splitter, enz)
  • Omschrijving defect

Gemiddeld kost het 4 tot 6 weken om een toestel onder garantie te repareren en te retourneren

Persoonlijk advies en kopen

Onze producten zijn gemaakt om ook onder extreme omstandigheden goed te functioneren. Ook zijn ze gemakkelijk te installeren. Op deze website vindt u veel technische productinformatie. Uw watersport specialist kan u meer informatie geven en adviseren over gebruik en installatie.

vind een dealer bestel online